OsCAR-service Ribbeltsweg 51 7531 BJ Enschede 06 - 12 56 94 19 oscar@oscarservice.nl

Op 23 april 2015 zijn we met 15 mensen vertrokken richting München.  Omdat mijn bedrijf afgelopen 15 april een jaar bestond heb ik besloten om deze trip naar BMW te organiseren voor een aantal klanten en relaties. We hebben een busje gehuurd en een aantal mensen wilden graag met hun eigen BMW naar het  Mekka voor BMW liefhebbers. Het was een gemengde groep van jong tot oud. In de bus bleek al snel dat het een gezellig weekend zou worden.

 

 

Na een lange reis kwamen we aan in ons pension in Ascheim, een plaatsje 16 kilometer van München verwijderd. Hier kon iedereen zich even opfrissen voordat we in Bistro Monsalvy konden genieten van een welverdiende maaltijd en de nodige Beierse biertjes. Maar de wekker ging vroeg af de volgende morgen dus al te laat konden we het niet maken.

IMG_1099

Dingolfing en RDZ

Om zes uur zaten we al aan een heerlijk ontbijt om daarna snel te vertrekken naar de BMW fabrieken in Dingolfing. Deze fabriek is de grootste van de BMW Group. Elke dag rollen hier 1.600 auto’s van de band. Na een introductiefilm kregen we een (bijna) volledige rondleiding. Helaas werd de lakstraat niet getoond en was de tour iets korter. Dit had natuurlijk alles te maken met de voorbereiding van de productie van de nieuwe BMW 7 Serie. Toch blijft het mooi om te zien hoe efficiënt een BMW in elkaar wordt gezet. In Dingolfing lopen de BMW 3 Serie GT, de 4 serie Gran Coupé, alle BMW 5 Serie varianten, de 6 Serie Coupé en Cabrio en de BMW 7 Serie van de band. Ook worden hier de carrosserieën van Rolls-Royce in elkaar gezet.

IMG_1102

 

Na dit bezoek ging het op weg naar Unterschleissheim. Hier zit het BMW RDZ (Recycling und Demontage Zentrum). Voor de BMW liefhebbers een hartbrekende locatie, maar een zeer doordacht onderdeel van de BMW Group. Hier worden alle testvoertuigen na hun gedane arbeid vakkundig gesloopt op een ecologisch verantwoorde manier. Voor velen van ons een klap in het gezicht. Op het oog hagelnieuwe BMW’s worden ontdaan van alle vloeistoffen en bruikbare delen, waarna op spectaculaire wijze de motor met versnellingsbak uit de carrosserie wordt gerukt. Ook de complete kabelboom wordt als spaghetti op een vork opgerold uit de restanten. De rest wordt vermalen tot kleine herbruikbare deeltjes. We kregen een demonstratie met een BMW 2 Serie Coupé. Ik mocht zelf van een MINI E alle airbags laten ontploffen. Er stond ook een gecamoufleerde nieuwe 7 Serie klaar voor sloop, maar ook diverse BMW M4’s en zelfs een Z8. Deze auto is de afgelopen 15 jaar gebruikt als langeduurtester en technisch versleten. Toch blijft het pijn doen.

BMW Lenbachplatz

Na deze beide bezoeken zijn we naar hartje München gereden en even een kijkje genomen bij BMW Lenbachplatz. In dit voormalig BMW Pavillon die al sinds 1955 bestaat worden permanent BMW exposities gehouden. Nu waren het de i modellen die in het middelpunt stonden. Leuk feit: in het BMW Pavillon vond in 1962 de wereldpremière plaats van de BMW 1500. De Neue Klasse was destijds de redding van BMW.  Uiteraard was er nog de gelegenheid om een terrasje te pakken in deze mooie stad.

IMG_1115

 

BMW Welt en BMW Museum

Op zaterdag 25 april ging de reis naar de BMW Niederlassung München. Dit gigantische BMW dealerbedrijf is onderdeel van de fabriek en heeft permanent zo’n 1.200 gebruikte BMW’s en MINI’s op voorraad. Alles verdeeld over drie verdiepingen en netjes op model gerangschikt. Valkbij hadden we uitzicht op de Allianz Arena waar Bayern ’s avonds een belangrijke wedstrijd moest spelen.

Nadat we in de Niederlassung nog even genoten van een kopje koffie zijn we richting BMW Welt gegaan waar we een rondleiding hebben gekregen. Hierin werd verteld over de bijzondere architectuur en hoe het afleveren van de nieuwe auto’s geregeld is.

IMG_1162

 

Na deze tour was het ieder voor zich in het BMW Museum. In de welbekende schotel van het Museum stond een expositie over MINI met een aantal bijzondere modellen, waaronder de vorig jaar in Born gerestaureerde MINI.We hadden geluk, dat er net in deze periode vier BMW Art Cars stonden inclusief hun originele modellen (Rauschenberg 633CSi, Calder 3.0 CSL, Stella 3.0 CSL en Lichtenstein 320i). Verder werd natuurlijk de hele geschiedenis van BMW belicht. Bijzonder waren toch wel de BMW Turbo en een heuse 850i cabrio, waarvan er nog maar drie over zijn van de 10 ooit geproduceerde. Maar ook de legendarische 328 roadster en de BMW 507 schitterden in de schijnwerpers. Als jeugdsentiment voor enkele van onze medereizigers waren ook de youngtimers van BMW alom aanwezig in het schitterende Museum. Voor velen het hoogtepunt van de trip.

IMG_1213

Zondag werd er na een lekker ontbijt  weer ingestapt en teruggereden naar huis. Het was een geweldige trip en ik wil hierbij iedereen nogmaals bedanken voor de gezelligheid en in het bijzonder Bert Priekaar van Autobedrijf Touring en Gerhard de Vries van BMWfabriekbezoeken.nl.

Oscar Rosenboom

 

Foto’s: eigen en BMW